STADION S11 a S22
Moped je motocykl s motorem vybaveným pomocným pohonem šlapadly.
Před válkou platily zákony, že motocykl opatřený šlapadly a motorem do objemu 100 cm3 (známé jsou zejména Jawa Robot, ČZ 76 Kaktus a ČZ 98) nemusel být registrovaný, nemusely se za něj platit daně a nemuselo na něj být řidičské oprávnění. V roce 1954 se začal v Jawě vyrábět malý motocykl Jawa 50 typ 550, zvaný Pionýr, který tyhle podmínky splňoval. Na začátku roku 1955 však začaly platit nové pravidla a Jawa 550 už je nesplňovala. Výroba pionýra se přenesla na Slovensko a šlapadla byla nahrazena stupačkami. A přestal být mopedem.
Úkolem zkonstruovat moped bylo pověřeno Vývojové oddělení velkoprůmyslu v Rokycanech a zároveň Vývojové oddělení Závodů 9. května (Jawa), které pracovalo na mopedu Jawetta. V roce 1956 vznikl v Rokycanech prototyp mopedu Stadion s motorem Fichtel a Sachs 48 cm3.
Stadion S11
Výrobu začal v roce 1957 výrobce jízdních kol Velo Stadion v Rakovníku. Motory dodával Motor, n.p., České Budějovice (pod který výroba mopedů později spadala). Sériově byl opatřen motorem Jawa typ 552 odvozeným od motoru Jawa typ 551 vyvinutým pro mopedy Jawetta (které se začaly vyrábět v roce 1959). Motor se lišil válcem a tvarem bloku motoru. Rám byl jednoduchý, trubkový, odvozený od kola. Moped byl velice jednoduchý a oblíbený.
Stadion S22
V roce 1960 se začal vyrábět ještě model S22, který byl podstatně komfortnější. Měl víc dílů shodných s mopedem Jawetta. Celkově byl moped přepracován. Motor byl později vybaven novým polospádovým karburátorem Jikov 2912 PS na místo typu 2912M (M znamená monoblok) a tlumičem sání. Šířka pneumatik byla zvětšena z 2" na 2,25".
S11 S22